📌 «پیشینه اذیت و آزار»


کسانی که این خاندان را میشناختند به خوبی یافته بودند كه سماحت و عظمت آنها بر شجاعت و قدرتشان فزونى دارد. ديده بودند پیامبر (ص) در مقابل اذيّتهاى مشركين قريش نفرين نمى‏كرد و مى‏فرمود: «انّ قومى لا يعلمون» و حتی به کسانی که بر آن حضرت شمشير كشيده بودند، فرمود: «اذهبوا انتم الطّلقاء» لذا بر آن حضرت جرأت مى‏كردند.

پیامبر (ص) حيا مى‏كرد كه در مقابل آزارهايى كه بر وى وارد مى‏شد اعتراض كند، لذا خدا از بنده اش دفاع می فرمود. با توجه به آیات سوره احزاب درمیابیم که  جمعى سرزده و بدون اذن وارد خانه پيامبر (ص) مى‏شدند. و چون آنها را به ميهمانى دعوت مى‏كردند، پس از پذيرايى دور هم مى‏نشستند و با هم به گفتگوهای بیهوده و حتی آزاردهنده میپرداختند. و گاه چون از زنان پيامبر (ص) چيزى مى‏خواستند ناگهان پرده را بالا زده و سؤال خود را مطرح مى‏كردند. و پيامبر از اين وضع آزرده مى‏گشت.

امّا حيا مانع بود تا آنها را از اين رفتارهاى ناهنجار و ناشايسته منع كند! به همین دلیل خدا آیه 53 سوره احزاب را نازل فرمود و آنها را از این کارها نهی فرمود.


🖋متن آیه 53 سوره احزاب:

«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاَّ أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلى‏ طَعامٍ غَيْرَ ناظِرينَ إِناهُ وَ لكِنْ إِذا دُعيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَ لا مُسْتَأْنِسينَ لِحَديثٍ إِنَّ ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيي‏ مِنْكُمْ وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيي‏ مِنَ الْحَقِّ وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِن‏».


🖋 ترجمه آیه:

«اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! به خانه‏هاى پيامبر داخل نشويد مگر به شما براى صرف غذا اجازه داده شود، بدون اينكه چشم به ظرف غذاى وى بدوزيد، امّا هنگامى كه دعوت شديد داخل شويد، و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد، و (بعد از صرف غذا) به بحث و گفتگو ننشينيد، اين عمل، پيامبر را مى‏آزارد، ولى از شما شرم مى‏كند (وچيزى نمى‏گويد)، امّا خدا از (بيان) حق شرم ندارد. و هنگامى كه چيزى از آنان (همسران پيامبر) مى‏خواهيد از پشت پرده بخواهيد، اين كار براى پاكى دلهاى شما و آنها بهتر است».


کانال تلگرام

@lahze_be_lahze