اقوال
در رابطه با بارگاه حضرت زینب (س) بیشتر از سه دیدگاه مطرح است
1-عده ای گفته اند:آنحضرت در قبرستان بقیع بخش جبانه با خاندان پیامبر (ص)مدفون است .ولی این نظر از احتمال و حدس وگمان سر چشمه گرفته است.زیرا اگر قبر آن بانو در بقیع بود به روشنی وصراحتدر کتاب های نویسندگان وضمن زیارتگاههای مدینه منوره در گذشته دور ونزدیک از ان یاد اوری میشد
بطوری که تاریخ قبر های گروه زیادی را که مقام آنان پایین تر از آنحضرت بوده .اعم از قوم و خویشان.بلکه کسانی که تنهابادوستی منسوب به اهل بیت بوده اند یادداشت نمو ده ایند واهل مدینه دست به دست و سینه به سینه از پیشینیان خود آن را به خاطر سپرده اند
2-گروهی گفته اند آن حضرت در کشور مصر ودر شهر قاهره مدفون است.ولی انگیزه این دیدگاه مشترک بودن نام زینب در میان بسیاری از بانوان میباشد.از طرف دیگر درک و دریافت انسان به سوی فرذ کاملتر وشاخص تر معطوف میگردد.ومشهور ترین مصداق زینب. زینب کبری (س)است. ولی به زودی یاد آور میشویم که از فرزندان بلافصل امیر المومنین هیچ فردی در کشور مصر وجود نداشته ودر ان سامان مدفون نگردیده است.
3- دیدگاه سوم این است که آن حضرت در آبادی راویه در حومه شهر دمشق (شام)دفن شده ست .پیرامون این نظر شواهد فراوان وشهرت چشمگیری در میان اهل شام از گذشته دور وجود دارد و کتابهایی که در باره زندگانی سیده نفیسه (که در تاریخ 208 ه.ق در مصر بدرود حیات گفته است ) از قرن های پیش در دسترس هست باز گو کننده این حقیقت میباشد که سید نفیسه در تاریخ 193 ه.ق در راویه مشهد حضرت زینب را زیارت کرده است.
ما در باره ی دیدگاهای سه گانه در پرتو اسناد و مدارک بسیار فراوان پزوهشی در خود توجیه داریم که برای خواننده ی گرامی ارائه می دهیم تا وی با درایت و نکته سنجی خویش بهترین و صحیح ترین را از این بحث های قانع کننده برگزیدند.
در بسیاری از کتب معاصر می خوانیم که قبر حضرت زینب کبری (ع) در مصر است (1- زینب کبری -شیخ جعفر نقدی ص** -زینب کبری از ولایت تا رحلت .قزوینی . ترجمه علی کرمی فریدنی . ص 603 و دیگر کتب معاصر ....).
برای تحقیق پیرامون این مطلب به دنبال کتب تاریخی و تاریخ نگاران مصری میرویم .نمونه های متعدد را از قرن دوم تا چهلم هجری در کنار یکدیگر قرار میدهیم